Den rätte

Under ett svagt ögonblick la jag in mig själv på en dejtingsajt i veckan. Inget jag är stolt över, precis. Men just då kändes det ... inte rätt, men nödvändigt. ( I min preliminära plan för livet ingår dejtingsajter, men inte före jul.) Faktiskt hade jag tänkt att lägga ut mig lite mer seriöst efter jul, eller rättare sagt, efter att renoveringen blivit klar. Jul - kanske - klar... Tveksamt. Men det komiska är, tycker jag, att jag la ut mig under pseudonymen "DenRätte". Ganska kul i sig, men ännu mer kul är det ju att INGEN ens TITTAT på min annons. Vill ingen ha den rätte? Snyft... :-)

Jag blev lite inspirerad av dramat förra året, då, på en dejtingsajt, 7ehimlen, pseudonymerna MrRight och MissRight fann varandra. Mycket kul.

Nä, jag har inte letat om det finns någon "den rätta", den kvinnliga motsvarigheten till den rätte. Överhuvudtaget har jag nog inte tänkt spilla tid på att leta alls på sajten. För det visar ju sig när jag kollat upp det hela i bekantskapskretsen, att när det nappat på en dejtingsajt, då är det alltid HON som tagit initiativet. Jag bytte några snabba ord med Ms Austen i ämnet, och hon har exakt samma erfarenhet. Vad betyder det, hur ska vi tolka det?

För det första så kan man ju bekvämt luta sig tillbaka, när man väl har en annons på en sajt, som kille. Det spelar mindre roll vad man gör. Svara på meddelanden räcker gott.

För det andra kan man väl fundera på vad det betyder rent mänskligt. Är vi väldigt olika, män och kvinnor, tjejer och killar? Kan det vara så att tjejer vill välja, inte bli valda. De vill ha initiativet, kontrollen och valfriheten? Kan det vara så att killar är ganska öppna och inte   så väldigt noga vilken tjej det är frågan om. Det är en tjej, charmigt leende, fina ögon, bröst, etc, det räcker för att bli intresserad. No more talking,  lets find out... Medan tjejer gör fler avväganden av mer subtil natur.

Hur intressant är egentligen konceptet "Den rätte"? Man kan fundera på om någon tror på det längre. De flesta tänker nog att den rätte/a kan vara flera personer. Det finns ingen unik person som är "den rätte/a". För somliga kan det vara väldigt många individer, för andra, mer komplicerade naturer, kanske det är färre. Kanske någon blir stött av det ganska självsäkra valet av nicknamne; DenRätte. Någon kanske tycker det är fånigt på en "seriös" dejtingsajt. Fast, har man humor, kanske man kan ta det. Humor är ju en rätt grundläggande viktig egenskap.

Jag har ingen bild på annonsen, det sägs minska besöksfrekvensen. Jag kanske den låter simma där ute i internetethern ett tag till, innan jag drar in den. Med eller utan napp - eller titt.

Är jag inkonsekvent? Jag är ju gärna singel, i grund och botten är det ett helt okej sätt att leva, men som sagt, finns det någon där ute så kanske man kan byta från mono till stereoliv. Och man vinner ju aldrig om man inte köper lotter, tänker jag. (Högsta vinsten någonsin är väl ett par hundra, men ändå.)

En del förordar ett slags monoliv, men med uppskalning till 5.1. Intressant tanke. I teorin, alltså.

Kommentarer
Postat av: Ganesha

Du vill med andra ord både ha kakan och äta den.

2009-10-29 @ 19:22:29
Postat av: puckopeo

That´s the way, aha, I like it, aha. Äsch - det är väl en tolkning. Rent allmänt sett är väl "att ha kakan och äta den" ett utomordentligt exempel på hållbar utveckling. :-)

2009-10-29 @ 22:05:55
URL: http://puckopeo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0