Free, at last.

Ikväll blev jag plötsligt fri, fri från barnen. Det bestämdes på kort varsel. Flickan sover hos en kompis, pojken hos mormor. En blandad känsla av lättnad och saknad infinner sig. Ansvaret och röran, kravet på uppmärksamhet - det är intesivt och tröttande. Utan det trycket, känner man lättnad. Men man älskar sina barn och vill ha dem nära och man vill vara säker på att de har det bra. Därav en viss saknad och, ska jag erkänna, lätt oro.

Men till slut får jag en efterlängtad stund att slappa på, efter en hektisk vecka. Det har varit svårt att ta ifatt sömn, mina barn vaknar så tidigt och flickan vill ha välling och är väldigt bestämd av sig. Ha, ha, det blir en överaskning för kompisen och deras familj.

Så nu slarvar jag bort en kväll.

Genast känner man den så kallade "Luther" på axeln. - Skärp dig, du kan väl inte slarva bort en kväll. Gör lite nytta nu, när du äntligen har lite tid.

Hmm, du gamle Luther. Jag lyssnar, och någon nytta kanske jag gör så småningom. Men jag har hört det där förr, "gör lite nytta nu", så jag är rätt "luthrad". Ms Austen brukar påminna mig om att vara onyttig, och gärna ägna mig åt WOW, för då kan hon få lite nytta av mig. Hon får någon slags kred om hon introducerar en ny spelare. Men jag vet att hon menar bara väl, och det är så skönt att höra en sån uppmaning.

Förr, innan huset och barnen, satte jag en ära i att alltid ha helgen bokad med åtminstone någon happening. Men nu... Varannan helg ska man väl kunna börja boka upp nu, snart.

Badrumsgolvet blev bra, tycker jag. Mörkgrå plastmatta. Stiligt och smidigt. Nu är det bara kaklet som ska upp och det slipper mattläggaren Billy, men inte Peo... Sedan ska köket och bottenvåningen få sig en översyn. Bl a ska innertaket höjas 20 cm. Den berömda inflyttningsfesten och 40-årsfesten dröjer, ännu en tid. Idag efterfrågades oväntat händelsen. Det påpekades för mig att det ännu inte hänt. Det känns bra att gamla vänner ändå räknar med puckopeo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0