Med besked

Jo, lite kul har puckopeo. Jag råkade ropa genom korridoren "Mulle - ska du ut ikväll?" Jag riktigt såg hur örona spetsades på en elev, kanske var det Morgana. Senare åt vi, ett gäng på Saliga Munken. En vanlig torsdagkväll - men vi hade goda skäl. Den gamle, unge Fysikern var på besök i Norrköping. X-arbetskamrat. Trevligt i all enkelhet. När vi först kom dit var det mest  en gråhårig blandning. Men efter ett par timmar föryngrades klientelet. Några pinglor parkerade vid bordet bredvid. Synd, på ett sätt, att vi hade så kul på vårt eget bord. Jag gjorde inga sidledes manövrar. När jag gick, kändes det som någon kikade på mig lite extra. Kul att inbilla sig det i alla  fall.

Fysikern, som inte sett mig på ett par år, kommenterade min fysik, och sade snällt att jag såg smalare ut, och yngre, och bättre frissa. Oj! Synd att han är kille - och att jag är hetero. Ursäkta, jag känner att jag börjar låta fixerad. Så illa är det inte. Tror jag. Nä, ärligt det är rätt lugnt. Men det var ju roliga besked. Nu undrar jag smått om jag kan gå ut med en lägre ålder än 39 - och gå iland med friseringen av sanningen. Social ålder.

Ett annat X, nämligen mitt X, nåddes av ett tungt besked. Jag blev inte ett dugg skadeglad. Bara ledsen för hennes skull. Och orolig för hur hon hanterar det eftersom hon har barnen nu. Jag har berört det förr, men någonstans, önskar man att det fanns något sätt för mig att trösta knyttet. Men ett X är ett X och ovälkommet är allt det där. En gång på pallplats, nu ståplats bland övrig pöbel. Så är det och, ja, det bara är så. Någon gång får jag finnas för någon annan, kanske.

Ett positivt och överraskande besked nådde mig idag. En fond har beviljat mig och en grupp elever 20 000 kr för en toleransresa till Polen, Auschwitz. Oj, oj. oj. På en gång bra och dåligt. Bra för att vi fick pengar, dåligt för att det är för lite. Plan A får skrinläggas och en plan B skakas fram.

Oj, nu blev det spännande på TV:n. Jag ser den svenska filmen Rånarna, från 2004. Nu vet polistjejen att hennes sambo är inblandad i ett våldsamt rån. Och han, en X-främlingslegionsoldat, vet att hon vet. Hon vet däremot inte än, att han vet. Nu vet hon... Han stack. Hu, det var lite spännande. Skulle han dödat henne, nä, men hans dumma kompisar vill det. Aj, då.

Nu är det dags att lämna in, sova hårt, med besked.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0