Tidsslöseri

Ska man anlita en hantverkare eller inte? Det ständiga dilemmat.
 
Toaletten läckte, i botten på cisternen, där vattnet ska in, där läckte det ut. Lite och sen mer och mer. En åtgärd var nödvändig. Laga. Först skruvade jag lite och våndades. Läckte fortfarande. Så jag bytte gummipackning, köpte en bit gummi bara, för sånt finns inte som passar. Lossade allt, och det var ju inte helt lätt att fatta hur allt hänger ihop i en toalett. Man är ju inte en rörmokare. Tur att det finns instruktioner på Internet. Skruvade ihop. Läckte. Fortfarande. Uh... Nu är jag väl uppe i några timmars fruktlöst arbete... Säg 3. Tyvärr alltså. Minst!
 
På jobbet råkade jag höra att de oftast lagade läckor med overkill av silikon. Ahh!!! Äntligen en bra idé. Så skruva loss allting, möka ner silikon. Vänta lite på tork och sen!!! Det läcker...
 
Ok, silikonet kanske inte torkade helt. Det var ganska tjocka lager. På't igen! Bort med allt, bort med gammalt silikon, torka ur med fläkt. Vänta. Möka ner silikon. Låta torka. Skruva ihop. På med vatten. Det läcker inte längre! Hurra!
 
Men flödar med vatten i cisternen. Det slutar inte fylla på... Vad är det nu? Ett nytt problem? Kolla, fundera...
 
Reservdelar kollade jag tidigt. Ungefär en tusenlapp kostar grejerna i toan. Hade jag haft lust, så kunde jag ju köpa nytt från början. Det hade varit bra. Nu detta limbo av fruktlösa improvisationer.
 
Idag skruvade jag till slut loss påfyllningsanordningen. Fick en liten smart ide och kopplade på den direkt på vattnet för att se om den stängde och höll tätt. DÅ SÅG JAG LJUSET! Eller vattnet. Felet helt enkelt. Mekanismen stängde så fint och höll tätt, men längst ner vid gummit, vid anslutningen, på mekanismens påfyllningsrör kom några fina strålar vatten. Det var de hålen, den sprickan som först läckte utanför cisternen och efter allt klabbande läckte inne i cisternen...
 
Hur många timmar och funderande... Man blir galen. Jag har ett helt hus med massor med detaljer som är lite glappiga och behöver lite fixande. Jag har inte tid att lägga så här mycket tid på en enda detalj!
 
Efter allt så verkar det som det enda vettiga är att köpa en ny toalett. Ingen dyr Gustavsberg, kanske, utan någon med billigare reservdelar. Eller?
 
Puh. Nu när jag funderar på detta så kommer en tanke om att jag i något läge hörde någon på typ K-rauta säga att det kunde vara en spricka på just påfyllningsröret. Ett vanligt fel...
 
Kan man lära något av detta? Hur undviker man tidsslöseri? Kanske genom fiffig, lugn och metodisk felsökning. Ta loss, observera, koppla på, koppla av!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0