Iznogoud och Zafir

Med bloggar är det väl så att man plötsligt kan känna att gamla inlägg blev lite ... patetiska ... Är det rätt ord? Så jag tror jag ändrar det här till ett mer sakligt inlägg.
 
När man väljer namn på sajter, säg dejtingsajter, så är det ju bra om man visar lite social kapabilitet. Kanske rentav lite inbjudande namn, glada och trevliga. En snabb koll ger vid handen att namn som Tessan23, Veronica8, Ninna1 nog nästan är vanligast, bland tjejer, alltså. Sen följer namn med lite fantasi, Solstråle, Maribella, Gullvivan, Pralina, Mysan. Trevliga namn.
 
Jag tycks ha fastnat för namn från gamla seriealbum. Zafir och Iznogoud. Det senare, IzNoGoud, är väl ingen höjdare, men Zafir var väl upptaget, just där, och likadant Spirou och Pellevin. Bra namn, men kanske inga raggarnamn, direkt.
 
Med raggarnamn, menar jag förståss alias i stil med Hart, Bananas, TrevligKille3. Inte Ronny, Conny, eller Benny. Eller för den delen Leif. Det är väl typiska raggarnamn från 60/70-talet.
 
Det finns en klassisk händelse från ungdomsåren, en svensexa, där orden yttrades från en högtalare nedsänkt i en skorsten i parets hus. "I natt ska du bli havande med en son och du ska ge honom namnet... Leif."
 
På ett besök, senare, i en annan bostad gick vi husvandring. "Och här är verkstaden..." sa den bilintresserade och händige mannen, och pekade på sovrummet.
 
Ibland är det mycket roligare efterråt. Just då blir man lite överraskad och undrar hur saker och ting är skruvade, egentligen. Exakt vad barnet senare fick heta, vet jag inte. Men en dag ska väl sanningen bli uppenbarad.
Trackback
RSS 2.0