Varats olidliga lätthet

Vilken cool fras, varats olidliga lätthet. Filmen kom upp på TV-tablån och jag funderade på att spela in den. Men... Det är en sak att spela in en film och en helt annan att sedan verkligen titta på den. Tyvärr misstänker jag att filmen inte riktigt matchar titeln. Från min smakhorisont, alltså. Tjeckiska filmer kanske man inte kan dra helt över en kam, men jag såg många tjeckiska animerade folksagor under min barndom på TV. Det var säkert nyttigt och säkert bättre än Disney, men inte om man frågade ett barn på den tiden.

Jag minns fortfarande en konversation på Mullsjö bibliotek, där jag försökte få bibliotekarien att köpa in Fem-böcker av Enid Blyton. Men det var tygligen skräplitteratur. Men allt som får barn att läsa, har väl ett värde? tyckte jag. Nä, tyckte hon. Så då fick man läsa "Elvis!" och annan godkänd svensk ungdomslitteratur om problem i förorterna.

På Mullsjö bibliotek fanns ett ställ med serieböcker. Tintin var alltid utlånad, men titlar som "Vem kan trösta knyttet" fanns alltid i lådan. Jag har lite svårt för de där Muminfigurerna. Godkänd litteratur trots en hel del stereotypicitet och arkaiska könsroller.

Idag är min första semesterdag. Firade med barnen (m fl) igår, med egenhändigt förfäktad jordgubbstårta. Målet idag är att planera upp ett renoveringsprojekt. Grunden till huset ska isoleras. Jag har plintgrund och de senaste vintrarna har kölden verkligen trängt in i huset underifrån. Vinden viner nämligen ohindrat under huset, så golvet blir kallt och avloppet fryser, ibland. Samt vattnet...

Mitt excelark säger mig att det kommer kosta 10 000 kr, exkl. arbete. Varje år räknar jag kallt med att dra in minst 1000 kr i minskade värmekostnader. Så projektet kommer löna sig. Och det kommer se bra mycket snyggare ut, än glesa plintrader, tomrum och diverse rör och plankor som letat sig in under huset.

Den här sommaren ska jag ta massor med hjälp. Nu måste det få lätta lite för puckopeo. Varat måste få bli lite lättare, lite fler skojiga saker måste få plats i livet, än renovering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0