Inte Internet

I en vecka, nästan, utan Internet. Ack. Det är inte bra. John Silver kom och fixade det så äntligen kickade den döda sillen igång. Problemet har kommit och gått under en lång tid, som jag nämnt tidigare.

Köpte 6 filmer på ICA för 150 kr - nästan ett kap, bl a Kellys Hjältar. Jag ser den nu, och hmm... Sådär. Om jag tröttnar helt, kan jag i alla fall se Das Boot. Fredagkväll.

Uganda, here we come. I måndags och tisdags var vi ett gäng i Södertälje och mötte Olivia och Krister (riktiga namn!) som leder resan som är en del av Den globala resan. Mycket seriöst. Vi ska bl a sova ute på landet i en liten fattig, vanlig by hos familjer i cirka fyra nätter. Lite nervöst. Man tänker också på bilharzia, malaria och andra otrevliga saker man kan råka ut för. Vi ska vara borta i tre veckor i slutet på februari 2010.

Vi funderade bl a på vilka kläder vi skulle ha i Afrika. Det är ju varmt året runt. Uganda ligger till stora delar på 1000 m ö h, nära ekvatorn. Det betyder c:a 20-30 grader varmt året runt, dygnet runt. Inga årstider, utom att det regnar lite mer i början på året. Så lättklädd är rätt klädd, men de förväntar sig att vi som lärare klär oss i långbyxor, som män, och i lång kjol som kvinna. Skorna vill man ju ska skydda mot ormar, skorpioner och bilharzia. Huvudet bör skyddas mot solen. Jag föreslog mina medresenärer, vid middagsbordet, att rätt kläder skulle väl vara khakiskjorta, ridstövlar, ridbyxor och djungelhjälm. Kanske en piska kunde komma till hands. Hmm... Inte så seriöst.

Vi skulle göra en undersökning i Uganda av något ämne. Några skulle intervjua personer för att se vad begreppet lycka står för bland unga ugandier och jämföra med unga svenskar. Någon skulle undersöka Vi-skogen. Jag föreslog att vi skulle jämföra lyxhotellen, utbud, pooler, mat, personal... Ja, inte så seriöst. Igen.

Nu är det nog dags att seriöst överväga att sova och hoppas på att Internet funkar i morgon också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0