Vårfanfar - tut, tut

När jag kom hem stannade tiden ett ögonblick.

Jag storhandlade, det tog sin tid. Vid vid 20.00 kommer jag hem, parkerar bilen och börjar pustande packa ur alla kassar och bära in dem. Plötsligt hör jag ett märkligt tutande, jag blir stående på grusgången. Det låter som min gamla cykeltuta, med grönt gummi och krom, som jag hade med mig till skolan när jag gick i andra klass. Jag hade fortfarande kvar den i papperspåsen från affären. Min första prylförälskelse. Ingen fick röra den. Tut, tut. Nu låter det som från flera tutor. Var det clowner som paraderade genom bostadsområdet, från en cirkus, med tutnäsor och klämtutor? I mörkret, under stjärnorna? Nä,.. Nu ser jag vad det är. Under månens ljusa skiva, sveper ett stort streck med gäss, grå skuggor mot natthimlen. Runt trettio stycken. Tut, tut. Tiden står stilla, ett ögonblick. Omärkligt hade himlen blivit klar, från att ha varit molnig, kylan kryper in under kläderna. Men gässens mässande vittnar om vårens ankomst, löftesrikt.

Ibland blir man förtrollad av naturens händelser och scenerier.

Jag fortsatte att gå in med de sista kassarna och allt var som vanligt igen. Pust.

Eftersom mina barn har visat intresse av att sjunga i mikrofon, så köpte jag en karaokemixer på rea. Men vilken pest att koppla in! När den väl var inkopplad mellan DVDn och TVn, måste jag säga att jag blev aningen besviken. Det funkade inte riktigt som jag ville. Endast från TVns högtalare hördes min sjöna baryton (...), men inte från hemmabioljudutrustningen, dvs de riktiga högtalarna. Nä, det gick inte att koppla och tyvärr måste jag koppla i och ur en massa saker för att få det att funka överhuvudtaget. Suck, totalt osmidigt och halvdant i slutändan. Nåväl, det låter ju lite kul med eko, i alla fall. Eko, eko eko...

Kanske ska passa på att sjunga "Vintern ra", eller som den egentligen heter "Längtan till landet".

Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ned och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,...Tut, tut (eko, eko, eko...)


Kommentarer
Postat av: Röde Baron

from=PL&feature=PlayList&p=E3C16AE31D9CD71D&playnext=1&index=15" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=QG0vIiwWGGo&playnextfrom=PL&feature=PlayList&p=E3C16AE31D9CD71D&playnext=1&index=15



2009-03-10 @ 19:22:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0