Ett lika

Jag trodde jag skulle få mothugg på mitt påstående om felet, som jag ser det, med den romantiska kärleken. Men - nä, inte än. Tvärtom medhåll från både Ms Austen och Korak. Kanske fler tysta medhåll. 1-0.

Jag visade inslaget om från Aktuellt 21.00 via Svt Play för eleverna. Någon enstaka hade hört talas om Marit Paulsen, men de lyssnade i alla fall på budskapet. Ekologiskt är omoraliskt. Därefter frågade jag hur det stod till med köpvanorna.  Fler än jag trodde, var noggranna konsumenter och valde medvetet ekologiskt. Några såg enbart till priset. Men ingen ville ändra sina omoraliska vanor efter inslaget. Hmm... Viss tröghet, eller sund skepsis? Jag provocerade (och gjorde sedan en juste pudel) och sa att - "Vet du inte att du med dina ekologiska vanor trampar på fattiga hungriga barn?" (Usch - vad hemskt det lät skrivet...) Men, nä inte ens den förolämpningen kunde få eleven att ändra sig (, naturligtvis.) 1-1.

Hungriga barn... Det finns en pyttliten chans att jag åker till Afrika om ett år. Då skulle jag inte vilja se fattiga hungriga barn, sånt skulle göra så ont i hjärtat att se. Samtidigt vill man inte blunda för sanningen. En seriös resa till Afrika är något jag drömt om hela mitt liv. Samtidigt, skulle det ske, så skulle nog verkligheten vara ganska jobbig. Alla sprutor dessutom...

När jag åkte till Tunisien så besprutade jag mig en hel del första gången. Andra gången tror jag att jag tog en sån där allmänspruta som sätter extra fart på immunförsvaret, annars inget. Det känns som det ofta överdrivs, det där med risker och sprutor. Vi drack kranvatten och åt allt som alla andra åt och mådde bra.

Kommentarer
Postat av: Röde baron

Marit paulsen ja,...tittade på inslaget...hon är som tidigare en liten gullig (aningen insnöad)förnuftig tant...men jag förstår inte var du fick det är om ekologisk mat var omoraliskt??

Självklart väljer man det ekologiska producerade alternativet om det finns...men däremot väljer jag bort den ekologiska "burkförpackade" produkten till fördel för närproducerat...eftersom vi har en god produktion här i sverige...och man behöver inte så mycket transporter...

Så...upp till KAMP!!!för ekoproduktion här som i övriga världen! Det finns inget långsiktigt alternativ...

2009-03-27 @ 17:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0