Deadline

Jag kunde konstatera när jag tittade tillbaka på de senaste dagarna, att jag haft deadlines varje dag. Inte de vanliga, lektionsförberedelser/efterarbete - nä, de där lite jobbiga, utöver allt annat - deadlines-arna. De där skruvar upp tillvarons fjäder på lite högre spänning och när de sedan fjongar till... så släpper trycket betydligt, som sagt. Det känns lättare.

Douglas Adams, "Liftarens guide till galaxen", hade en speciell inställning till deadlines - som han aldrig höll, sen som han alltid var: "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." Jag är så glad för att jag släpade iväg min betonghäck till Kulturhuset för ett antal år sedan när han var på sverigebesök. Han var otroligt underhållande. Den 25 maj är tydligen handduksdagen, Douglas Adams dödsdag, då kan man visa sin respekt genom att bära med sig en handduk. Jag ska försöka göra det i år.

Deadline - döda linjen - vilket uttryck, egentligen. Jag associerar med Vasaloppets snören, som dras t ex vid Mångsbodarna. En annat lite brutalt uttryck är ju det ekonomiska uttrycket amortera, av franskans döda, som ju betyder att man dödar lånet. Har man låg amortering är det ju att likna vid att döda långsamt, tortyr alltså. Ungefär den känsla man får när man betalar av på studielånet.

Idag hade jag en svag dag och kunde inte stå emot att äta, äta och bli mätt. Det är en sann konst att bara äta sig ohungrig. Det är intressant att se hur forskarna nu kommer fram till, ganska hemska resultat egentligen, som att övervikt förkortar livet lika mycket som rökning, kanske upp till tio år. Likaså har man väl visat på att råttor lever längre med lite mat, att apor lever friskare och längre med lågkaloridiet. Det stämmer verkligen till eftertanke. Kan vara skönt att leva hälsosamt och därmed vara friskare, och att skjuta upp sin egen deadline så mycket det går. Till ett vettigt pris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0