Lätt vånda

Jo, nu ska det bli byggstök i huset igen. Jag våndas lite inför det. Just nu ser det ju rätt ok ut i huset. Särskilt övervåningen. Men bottenvåningen... Den känns gammal och 80-tal. Dessutom är det lågt i tak. Men det går att fixa, och det är just det som står för dörren. Att höja innertaket. Jo, det finns ett nytt bjälklag ovanför det gamla innertaket, så i princip ska det inte vara några problem. Men principer är teorier, och i praktiken är det alltid mycket mer arbete och krångel än man kunde förutse. Det förutser jag och därför våndas jag. Men det är också byggstöket, dammet och den allmänna villervallan som inte är så kul att leva i, som skapar viss olustkänsla.

Så för att lugna nerverna åkte jag och shoppade i Söderköping. Det kändes bättre efter att ha lättat 5 000 kr. Sedan till fiket vid kanalen som säljer italiensk glass för att fira ett bra köp. Godare än Smultronstället och med en trevlig servitör som talade med tydlig stockholmsdialekt. God glass i den nedåtgående solens glans, båtar och turister och en fin miljö. Klockan började bli mycket så jag var tvungen att handla snabbt. Villade bort mig lite i lilla Söderköping och hamnade på Willys istället för på det självklara Hemköp som låg på vägen hem. Men det stora köpet då? Jo, utanför huset står numera en riktigt okej, begagnad släpkärra. En skön grej att ha för en hemmafixare som släpar och sliter. Det underlättar något när man ska köpa gipsskivor och klickgolv. Smidigt inte minst eftersom det blir många vändor till tippen också. Man kan hyra och det har jag gjort, men allt sånt tar tid och kraft. Sånt man vill spara på till byggandet.

Men sommaren ska inte bara vara byggande, hoppas jag. Lite kul också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0