Igång

Igång. Och håller tidsplanen. Typ. Jo, jag är själv förvånad över hur det har gått. Jag har rivit ner innertaket i köket, gamla tv-rummet och gamla barnrummet. Dvs hela bottenvåningen utom gamla hallen och gamla sovrummet. Tyvärr var det två innertak i köksdelen, ett gammalt i spåntat trä, och ett nyare, vitmålade spånskivor. Spånskivorna är bara att ta ett rejält tag i och dra till. Men spåntat trä... Nä, det får man såga ner. Pust. Jag har haft skyddsglasögon, kepa, hörselskydd, andningsskydd på mig, samtidigt, och heltäckande kläder, i värmen. Spånet yr, damm och glasfiberisolering. Tyvärr en hel del råttbajs och gamla förtorkade muslik. Hittade förresten den där musfällan som försvann. Det satt en gammal gnagare kvar i den, som tydligen bitit i gräset. Fy, alltså, det är det värsta med allt. Mössen. Men också glasfiberisoleringen och de gamla fula taklisterna som jag av någon outgrundlig anledning känner en stark estetisk motvilja inför.

Imorgon är det bara de där stora, gamla resterna av takstolarna kvar. Precis som fallet med dubbla innertak, finns det dubbla takstolar i köksdelen. Pust. Trippla egentligen, men de som jag satte upp, får jag inte såga av, för då faller huset i bitar. Tyvärr sågade jag i en elkabel, så det gnistrade till och ljuset slocknade. Men, sånt är väl oundvikligt. Fast man är försiktig, så händer det.

Jag får väl försöka hitta någon billig el-kille som kan fixadet. Svart? Från Elfenbenskusten, kanske, som är en fena på att bena ut såna hästjobb. El-ler, kanske bättre att ha kusten klar och köra hushållsnära tjänst. Ordvitsarna bara strömmar... Det är ju annars rätt trist, kanske, att läsa om ett spån som spar flis genom att bygga om sitt hus, själv. Lite mer spännande läsning, nästa gång, vem vet.

Det watt väl inte roligare än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0