Money and fashion of Sweden

Som ung var jag idealist. Pengar, status - sånt betydde nada för mig. Jag vägrade köpa märkesjeans, och ifrågasatte hela modehysterin. Det var den perioden jag var utan tjejer, förresten... Vilket sammanträffande!

Nu inser man tyvärr att det finns ett värde att hänga med - inte minst för tjejernas skull. Ja, sen är det kul att se sig i spegeln och känna att det passar, att det är slim och det är fit. Men det kostar att ligga på topp. Money, money.

Ja, jag vet att jag generaliserar. Mode är ju kanske inte bara mode, utan det handlar väl mycket för varje människa att välja en stil. Att finna sin stil och se bra ut i den. Alternativet är att vara okänslig och hänga på sig kläder som mest har funktionen att värma och dölja sin nakenhet. Träningsoverall när man inte tränar - är ett exempel på ryslig stillöshet. Jag minns när vi campade med föräldrarna, när vi var små, min bror och jag. Ständig dessa träningsoveraller, Min var gul och blå och hade en otroligt styv nylondragkedja. I Mullsjö var det vanliga märket Damella, fashion of Sweden. Till detta självklart träskor. Vilken kombination. Träningsoverall på en camping, utan att träna, med träskor som gjorde eventuell träning omöjlig. Till slut sa jag stopp. Inte mer för min del.

För att hänga med krävs sorgligt nog lite extra pengar att lägga på de där kläderna som har lite mer stil, än träningsoveraller. Men det finns självklart en lösning att få de där extra pengarna. AFTONBLADETs löpsedel slog emot mig när jag handlade mjölk och lite annat. "Så kan en vanlig barnfamilj SPARA 28 000 KR PÅ FYRA MÅNADER". Ja, den ska jag ha, tänkte jag och passade på att köpa TV-bilagan också. (Eftersom jag avslutat prenumerationen på Corren - för att spara pengar!) 12 enkla knep. Det här var intressant.


1. Matlåda till jobbet - 8000 kr på 4 mån (Jaha, det gör jag redan...)

2. Ta buss eller cykel till jobbet - 6000 kr (Hmm... kan inte ta mig till Norrköping billigare än idag...)

3. Skippa hämtmat och restaurangbesök - 4400 kr (Check!)

4. Jämför priser - 4000 kr (Åh, det har mister märkeslös gjort hela livet...)

5. Undvik onödiga impulsköp 2800 kr (Suck, jag hade hoppats på något nytt bra tips...)

6. Se över leverantörer 800 kr (Ja, men det har jag redan börjat jobba på.)

7. Undersök elleverantör 800 kr (Hmm...)

8. Rensa garaget och sälj! 500 kr (Jo, jag har en hög.)

9. Drick ett glas vin mindre i veckan. 450 kr. (Jag dricker så sällan redan.)

10. Låt inte elutrustning stå på standby 280 kr (Urk, vilka tips.)

11. Sänk inomhustemperaturen 280 kr (Oj, det har jag gjort, men var det så lite man kunde tjäna på det. )

12. Frosta av frysen 150 kr (Självavfrostande, så det är väl redan gjort det med.)


Tyvärr kan jag säga att jag redan tänkt på allt detta och hoppades i min naivitet att det skulle finnas något nytt jag inte tänkt på. Suck. Summa som puckopeo kan spara på fyra månader efter dessa tips är alltså 0 kr. Däremot måste jag erkänna att det var ett dumt impulsköp att KÖPA det där Aftonbladet. Man kan säga att jag gick back 15 spänn på de där tipsen. Jag kan alltså lägga till tips nummer tretton


13. Sluta köp fåniga kvällstidningar med TV-bilaga när du kan "låna" från jobbet. 240 kr. (Men det visste jag också innan, egentligen)


När man skiljer sig så blir det många extra kostnader, ett nytt strykjärn, nya teklämmor, en ny micro som fattar eld... Det är inte ekonomiskt att skilja sig. När man däremot är två vuxna i ett hushåll kan man köpa storpack. En storpack finns kvar, som numera inte förbrukas. Det grämer mig, den utgiften. Det är ju så dyrt, per kondom alltså, om man köper tiopack, så jag slog till och köpte en till 50 pack Cho-San. Nå, den ligger oöppnad i stort sett. Så onödigt. Underligt, förresten, att man kan gräma sig över en sån sak, när man numera betalar 3000 kr extra per månad i boende. Men lite lugnad blev jag när jag såg att utgångsdatum var 2012-02. Då har jag ganska precis tre år på mig att göra åt dem. Med lite tur, (eller mycket ?) så kanske det ordnar sig.


Avslutningsvis så vet vi ju alla det bästa spartipset. Man ska gifta sig rikt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0