Sense and sensibility

Jag har hört uttrycket så många gånger, men vad betyder sense and sensibility det på svenska? Boken heter i alla fall Förnuft och känsla. Känslan säger naturligtvis att man borde köpa mc, dvs Suzuki Savage, men förnuftet säger att den renovering av huset som är kvar, kräver viss ekonomisk stabilitet. Och, ärligt talat, jag känner att min zen-mentalitet blir rubbad om jag har en mc i garaget som jag inte har tid att leka med... Förrän jag renoverat klart. Så varför köpa mc nu? Bara dumt, förmodligen. Sense triumphs over sensibility. This time. Lite nervös över att en bra deal går förlorad, är jag ju. Jag svarade på några annonser på blocket och lyckades pruta ner åtminstone en mc från 18500 till 15000. Det är ju rimliga pengar.

Nu kan jag i lugn och ro planera mc-kort och utrustning. Ska kolla lite vilka kläder som kan passa. Det finns tydligen en sträng klädcodex. Och tänker man efter så är det ju så självklart. Har man en sport mc, så ska man ha kläder som The Bride, Uma Thurman, i Tarantinos film Kill Bill. Färgstarka, gärna med revärer, eller stripes... Därtill en integralhjälm. Åker man däremot en custom, en glidare, som Suzuki Savage, ska man ha svarta läderkläder, kanske mörkbruna. Hjälmen ska inte vara integral, utan en öppen. Man kan ha, lämpligen, visir. Googles går ju bra med. Nassehjälm har en del, men inget för mig, självklart.

Idag är det många som kör med allvädersställ. Det är ju inte så snyggt och stilrent, men praktiskt, förstås.

Nå, det gäller tydligen att göra rätt här, så man inte skämmer ut sig bland knuttarna.

När det gäller klädkodex, har jag och Fyren, blivit varse att man lämpligen bör byta sina kläder som lärare varje dag, som kvinna, och kanske varannan dag som man. Minst. Asch, jag som haft mina jeans på mig i en och en halv vecka nu. Hmm... Bytte idag, i alla fall. Som kvinna tvättar man tydligen kläderna efter en dags användning. Puh... Verkar svettigt att vara kvinna. Får väl vara nöjd som man är.

Kommentarer
Postat av: Ganesha

"Verkar svettigt att vara kvinna"

Det är väl därför vi måste tvätta våra kläder efter en dag...

2009-08-20 @ 19:31:23
Postat av: puckopeo

Ha, ha, just det. Min misstanke bekräftad, typ. Men jag har noterat att kvinnliga kläder ofta är mer kroppsnära, och kanske ventilerar sämre än typiska manliga.

2009-08-20 @ 21:04:06
URL: http://puckopeo.blogg.se/
Postat av: Fysikläraren

Tänk då på oss stackare som får gå i kostym i värmen....Det är svettigt kan jag säga. Och det blir mycket skjortstrykning

2009-08-28 @ 14:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0