Drömmar om svart läder och ponk, ponk

Nu har jag tydligen blivit lite tokig. Eller kär? Titta på den här saken:
MC
En Suzuki Savage 650. En cylinder på 650 cc. Låter som en gammal fiskebåt. Ponk, ponk.... Ett hjärta som slår.

Typisk 40-års kris. Ja, där har du förmodligen rätt. Men hellre köpa vid 40 än vid 50, för där, någonstans, blir det riktigt pinsamt, eller?

Ja, det är förstås en dröm. Helt vansinnig att realisera, eftersom jag dessutom inte ens har körkort. Än.

Kan du föreställa dig puckopeo i ett svart skinnställ, med fransar på ärmarna, boots, åkandes på serpentinvägar i Italien, strax utanför Neapel. Solen glittrar över Medelhavet, lätta moln över Vesuvius. Luften doftar av alger och timjan. Efter en capuccino och lite körning, parkerar puckopeo utanför entrén till Pompei. Precis vid entrén, utan att betala p-avgift, eftersom MC parkerar gratis.

Först tänkte jag att en liten husbil, typ en VW-buss, ombyggd, skulle vara bästa att göra Sydeuropa på. Och, ja, är man flera så är det nog det bästa. Men numera är jag långt ifrån flera, så MC framstår som det ultimata transportmedlet från Thule till Mare Nostrum. Och den där lilla detaljen att kunna åka ända fram till turistfällan, utan att krångla med parkeringar eller för den delen tunnelbana eller bussar - ja, så smidigt!. Förutom att man riskerar sitt liv i trafiken, då, förstås. Men det är en försumbar bagatellartad risk... Eller hur? Särskilt i Italien, där alla kör lugnt och sansat.

Hade jag nu en kvinna, förutom Barbara, i närheten hade drömmarna dött här, Kanske hade jag inte ens b e h ö v t ägna mig åt slika spörjande funderingar. Ett stadigt tag om ... och ja, så hade liksom det kännts helt oviktigt med MC. För stunden i alla fall.

Fantasifulla beräkningar ger vid handen att 10 veckors pendlande till jobbet med MC istället för bil, sparar bensin i storleksordingen 3000 kr per år. Det betalar skatt och försäkring och det blir dessutom 700 kr över. 700 kr betalar räntan på ett lån på 14000, knappt (5% ränta). Det betyder att om MC:n kostar 14000 i inköp så går det på ett ut. Det talar ju FÖR att köpa MC. Dessutom klappar fåglarna och fiskarna händerna, samt träden, för de är glada för att miljön sparas.

Tyvärr kostar körkortet allt mellan 4500 och 14 500... Beroende på MC-talang och tur på uppkörningen. 4500 ska tydligen vara ett slags minimum. Det går att pressa om man lånar teoriböcker istället... Singel med stort hus och små marginaler - ska jag verkligen lägga mina sista korvören på en sån här sak?

Som du förstår har jag tänkt på det här, ganska mycket. På sätt och vis har jag varit på G med ett MC-kort sedan jag var 19, för då tog jag några körlektioner för MC. Mycket kul och lite läskigt. Efter några varv på en parkering åkte vi ut på vanliga vägen och upp i 90 km/h. Jag hade visserligen kört moppe en hel del. Men inte så fort och inte på en så tung cykel. Det kändes som lågflygning i hög fart, kommer jag ihåg. På ett sätt kan jag inte fatta att körläraren lät mig avancera så snabbt. Tyvärr blev det vinter fort den hösten.

Så typiskt att hamna i den där MC fällan. Men, men... Män är pojkar med dyra leksaker och jag vill aldrig bliva stur. Dags att drömma om ponk, ponk på kustvägarna, läderklädd, på låg höjd.


Kommentarer
Postat av: Fysikläraren

Jag har redan bestämt att min 40-årskris ska bli att skaffa hoj. Känns enklast så. Men nu försöker vår skånske vän (som f ö åter är en kollega) få mig att starta krisen lite tidigare. Får väl se hur det blir.

2009-08-19 @ 21:47:25
Postat av: puckopeo

Där ser man! En kontrollerad 40-årskris. Logiskt av fysikern. Har skåningen mc-kort? Trodde han bara hade bil och kite-surfkort. Jag ska väl fixa det under 2010, har jag tänkt. Om inte läge force majeure inträder.

2009-08-27 @ 15:39:42
URL: http://puckopeo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0