27e januari. Förintelsens minnesdag

Fast det bara var den 26e januari, uppmärksammade vi Förintelsens minnesdag genom att bjuda in Tobias Rawet till skolan. Det är inte många som kan åka runt i landet, som själva är överlevare och prata om det. Kanske tio stycken i Sverige, av totalt ungefär 800 överlevere.

Jag tror eleverna verkligen tog till sig av att det var en unik upplevelse de var med om. Någon uttryckte det till Tobias, att hon tyckte det var fantastiskt att möta någon som varit med, själv.

Jag introducerade Tobias Rawet med en översikt över förintelsen med min egen veckolånga fortbildning genom Levande Historia och SKMA, vars sista dagar fokuserade på Auschwitz I och Auschwitz II - Birkenau. En otroligt givande resa, fast ämnet är så hemskt. Alla borde få åka och se, med egna ögon.

Ja, det kändes verkligen sant viktigt att uppmärksamma människovärdet på det här sättet, allas värde, judars, men också polackers, ryska krigsfångars, romers, Jehovas vittnens, handikappades och homosexuellas värde. Alla dessa som led så illa under andra världskriget. De får vara en påminnelse om vårt eget värde och alla de runt omkring oss, i Sverige likaväl som utomlands.

Inför dagen hade jag fastat. Jag åt inget från kl 15.00 den 25. Så på eftermiddagen, efter 20 timmmar utan mat, började jag bli tämligen trött och en förfärlig huvudvärk tog fart. Sovit dåligt hade jag också gjort eftersom jag druckit medel som skulle rensa magen. Och den rensades både på kvällen och natten... Jo, det var inte av fromma skäl jag fastade, även om det hade varit nog så passande, nä, det var för jag skulle på en undersökning på sjukhuset.

Ibland har man tur i oturen. Det är inte trevligt att fasta och undersökas, men när resultatet var så pass upplysande är man glad att det är gjort. Man påminns om livets skörhet en dag som denna.

Kommentarer
Postat av: Mr B

Väl ordnat! Det är alltid lika viktigt att påminna om livets skörhet och om enkelheten i att få människor att tänka de mest omänskliga tankar man kan tänka. Eller är det verkligen de mest "omänskliga" tankar man kan tänka. Det är väl faktiskt så att det av alla levande varelser på jorden bara är människan som gjort sådana hemskheter mot så stora grupper av sin egen art endast av övertygelse att de är mindre värda än andra. Med andra ord kanske det vore mer rätt att tänka att det är de mest avskyvärda av alla unikt mänskliga tankar man kan tänka. Bra är det i alla fall att uppmärksamma. Tänk om Inglorious Basterds ändå vore en sann berättelse.



Hoppas att du, min sköre... jag menar käre PeO, inte är för skör och att undersökningen i fråga bara medförde det temporära obehag som du beskriver och att det endast är en påminnelse om att det är ett skönare tillstånd att vara frisk. Anse dig odödlig ett tag till!

2011-02-02 @ 22:29:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0