Snö och fart

Vi satt och pratade lite trevligt vid fikabordet på jobbet. Jag sa:
- Det är lite jobbigt att köra bil nu när det är så snöigt på vägarna. Men det värsta är väl inte snön utan de andra trafikanterna.
- Jo, jag håller verkligen med, säger Gretchen.
Det är så skönt att bekräfta varandra. Vi håller på varandra här runt bordet!
- Man kan bara köra i 70 km/h i det här väglaget, max, men det värsta är lastbilarna som bara kör, kör fort och kör om, fortsatte Gretchen. Och de andra galna bilarna som kör som det vore sommarväglag.
- Eh, jaha, sa jag, lastbilarna. Ja de kör jag förstås om som vanligt. Jag skulle just säga att det är de där bilisterna som kör i 70 på motorvägen som är jobbiga. Propparna på vägarna...
- Jasså, du är en av de där galna bilisterna, sa Gretchen, och gav mig en blick av is.

Ja, där började det trevliga småpratet spåra ur, tappa fotfästet och sladda fel liksom.

Den gode B-jörn och G-unnar såg mig fippla med kaffekopp, mobiltelefon, pepparkaka när jag tog mjölk till kaffet i kylskåpet. Det var lite för mycket för två händer.
- Ha, ha, det såg ut som om du plockade mobilen ur kylskåpet, sa B-jörn
- He, he, sa G-unnar.
Hmm, tänkte jag, var det så roligt? Va?!
- Jo, det blev lite kallprat, sa jag, cool som jag är.
- Skåpligt kul, sa B-jörn.

Det är så mycket snö nu, så hade man samma humor som vädergudarna skulle man väl skratta brallorna av sig.

Jag fick höra av Mrs Söderköping att skottning började ta en stor del av fritiden. De bor längst in på en gata, vid en vändplats och all snö från gatan puffas upp på trottoaren framför huset, vid garage och entré. Jag berättade att vi i Mullsjö brukade ställa fram en reservbrevlåda på en pinne som vi tryckte ner i snödrivan.
- Men problemet är inte posten, sa Söderköping, utan de kommunala reglerna. Man är skyldig att hålla trottoaren ren från snö framför huset. Vi kan inte skotta ut den på gatan utan måste flytta den, in på tomten. Puttar vi tillbaka den på gatan som den kom ifrån gör vi fel. Men snöröjarna kan lägga hur mycket snö som helst på trottoaren, som vi är skyldiga att deponera.
- Men det kan inte var möjligt, med tanke på all snö som fallit. Man måste väl kunna hävda force majeure! sa jag. Eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0