Rätt man på rätt plats

Ökna var väl inte öken, i alla fall. Vi var där i två dagar, Mr Moustache och jag, utanför Nyköping, i skogen och pratade hållbar utveckling. Vi presenterade skolans arbete med Skola för hållbar utveckling och den utmärkelse vi fick. Vi passade på att sketcha lite och prata italienska, för att göra poängen tydlig att det är bra att gå en kurs eller ett program för att uppnå ett mål.

Jag hamnade i en grupp som skulle diskutera och utveckla elevperspektivet, men idag blev vi rätt sega efter lunch. Vårt uppdrag var att lösa lite saker av olika svårighetsgrad, bl a skriva våra namn och vår roll på en lapp. Namn, den biten grejade vi, men roll. Vilken roll, i vilket sammanhang? Ehh... "Rock'n roll", sa jag och så blev det. Arlene blev The Boss, Bruce Springsten, Mary-Jane blev Dire Straits och jag U2, jag fick till och med en låt "I still havn't found what I'm looking for." Jag tror vi var rätt trötta. För övrigt var låt valet nästintill profetiskt. Inte kunde väl de veta? Men tjejer känner sånt, det är jag säker på.

Ikväll mötte jag den rätta. På italienskakursen. Hon heter Theresia, och är läkarstuderande. Tyvärr har hon inte förstått att jag är den rätte. Och ärligt talat, dream on boy. Hon åker till Australien nästa vecka och är där i solen och värmen i två månader och kommer hem till jul, som en del i sin utbildning. Under vårterminen ska hon jobba i Italien, också någon slags praktik. Ahhhrrrggghhh. Avundsjukans hungriga gaddar sliter i mitt andliga kött. Jag vill också vara 20, ung, snygg, vältrimmad läkarstuderande blond tjej som åker runt jorden. Men jag slipper gärna de där 40-åriga dreglande typerna som hänger hela tiden.

Ok, jag kan stå ut med att vara allt det där och ändå vara kille också förresten, om jag får heta något som nästan är lika tufft och katolskt som Theresia, kanske Terry, the terrormachine, nä, kanske inte. Thorleif, då? "Hej, jag heter LLLeif och är LLalkoholist..."

Ökna är ju en gammal skola, med väl begagnade lokaler och möbler. Ens rumpa är inte gjord för att sitta i klassrum längre. Inte på hårdlackade trästolar, i alla fall. Träsmaken sprider sig genom kroppen.

En kvinna, det är många kvinnor i läraryrket, som jag pratade med på skolsammandragningen började plötsligt gnugga sig på överläppen, samtidigt som tittade stint på mig. Så jag började gnugga jag med, tänkte att det nog fastnat något på mig, typ en halv banan eller så. Så jag frågade. Nä, sa hon, det bara kliar så på mig. Jag förklarade vad jag hade trott, och sa sedan att hon kunde ju ha menat att jag uttryckte högerextrema åsikter, med den där mustasch menande manövern. Det var lite småroligt, tyckte jag då. Vi var ju rätt trötta, som sagt.

Jag har ju inte skrivit något strunt på länge, här. Istället har jag gjort saker på andra sajter. Nästan så man skulle kunna kalla det ett litet napp. Men, napp behöver ju inte betyda fisk, det är ju bara lite ryck i spöt, och flötet som doppar. Sorry, det där lät rätt illa. Eller helt rätt, kanske. Nu är det godnatt för ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0