Räkna med bråk

Jag tittade precis på The argument Clinic med Monty Python. Så kul. Nästan lika kul som The Parrot Sketch eller Biggus Dickus.
"Måste du alltid börja argumentera, kan du inte bara ta kritiken." Nånting i den stilen sa min kära kollega Ariel, när jag precis lämnat fikabordet och sagt något. Lite disträ hade jag sopat undan några smulor med min kaffekopp och rest mig.
"Brukar du göra så hemma", sa Cowboy. Hårfagre fyllde i med något om att här damsuger städerskorna golvet, men inte hemma. Ariel tittade anklagande på mig. Jag kände jag var tvungen att komma med något, så jag sa:
"Ms Austen", som just lämnat bordet, "gjorde ingen ansats alls att städa upp efter sig."
"Nä, sa Ariel, men det kanske beror på att hon inte smulade."
"Nä, men Principen", sa jag.
Det var då Ariel tyckte att jag bara kunde ta kritiken. Men, jag vill ju argumentera och bråka lite. Ibland känner man som gamle Sture, som hade en lapp på rummet som löd "Har jag inte retat upp någon idag, så ber jag om ursäkt." Ganska knäppt, men lite kul.

Igär, söndags, bakade jag 80 bullar. Det kändes rationellt och bra. Då blir det lite lönt att baka. Bunken passade så bra med en sats på 7,5 dl vätska. Det var precis så mycket att det inte skvätte utanför. Cowboy triggade på det, när jag sa det. Typiskt att somliga bara behöver höra vissa ord, så går de igång. Lite förutsägbart, kanske. Men, antagligen börjar väl även jag bli förutsägbar. Det är ju mest jag som skrattar åt mina kommentarer, är jag rädd.

Jag passade på att luska lite i hur Cowboy tänkte när det gäller nästa (flickflopp) eventuella kvinna och hennes önskade egenskaper. T ex kan man fundera på om det överhuvudtaget är att tänka på, att stöta på någon utan barn. En singeltjej, utan barn, kommer väl uppleva vissa adaptionsproblem. Plötsligt blir man inte bara flickvän utan även extramamma. Exmamman dyker upp då och då och det betyder ofta krångel och problem. Och mannen har helt klart flera personer i livet som betyder minst lika mycket som flickvännen, nämligen barnen. Det kan nog kännas ovant.

Man undrar - kan det funka?

Jo, det kan det, tydligen. Men helt enkelt är det ju inte, säger initierad på jobbet, som hitintills har sluppit bråk och gräl inbördes. Fantastiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0