Frikyrkofylla och alternativa mentala tillstånd

Fredag, fylledag? Nä, inte för mig. Inte på det sättet. Mer trött, trött. Tänkte se på Skavlan, men sov visst bort det. När jag var yngra och var helnykterist, för att inte säga absolutist, så hade vi väldigt roligt ändå, utan likör. Men det blev ofta mycket sent, typ, så solen började komma tillbaka. Vi satt och svamlade, hade korta stunder av seriositet, spelade spel och drack te. Det var då, när vi till slut kämpade mot sömnen, som vi myntade begreppet frikyrkofylla. Men det var en otrolig plåga i de fall när jag skulle åka hem från den närliggande orten, med min knallgula Opel Berlina med gröntonade rutor och svart nylontak. Tre, fyra eller fem på morgonen. Hu, det gick långsammare och långsammare. Det kvittade om man stannade och försökte skaka liv i sig, springa runt bilen och få lite luft. När man satt bakom ratten igen så återkom sömnruset omgående. En god vän, Dave, skulle en gång bara köra fem kilometer hem, men han stannade och sov halvägs i några timmar i bilen.

Att uppnå dessa flytande mentala tillstånd, är ju väldigt uppskattat av människor, utom när man kör bil. Munkar ägnade sig åt självspäkning på olika sätt, t ex meditation över bilder, ramsor eller ord. Isolation i långa tider. I Indien var det länge populärt med en märklig dryck, soma, gjord av en växt som inte längre finns där, och därför försvunnit ur kulturen. Ändå var den en viktig dryck i de klassiska indiska skrifterna. Diktarna drack det på nätterna för att jobba bättre. Men nu drack en programledare det i ett avsnitt ur en serie om Indien, Historien om Indien, för några dagar sedan. Kul, det fanns i Bangladesh, i apoteken och det hette fortfarande soma. Man gör ett slags te av den. Programledaren beskrev känslan som "prickling" i kroppen, och han slutade inte att prata.

Drömmar är ett alternativt mentalt tillstånd. Natten till idag drömde jag en märklig dröm, som jag minns. Tyvärr minns man väl mest mardrömmar. Men nu vaknade jag med en skön känsla av lugn och förnöjsamhet. Men drömmen då? Det märkliga var att jag drömde att jag blev utsatt för en honeytrap. En kvinna ville att jag skulle övergå till den hinduiska tron, ISKCON, dvs Hare Krishna-rörelsen, och stötte på mig. Jag lät det fortgå, spelade med. Passade på att bli omsvärmad. Hon var vegan och tunn som en pinne, men en kram är rätt okej ändå.

Vilken otroligt osannolik dröm. Var får man allt ifrån? Hoppas hon kommer tillbaka inatt. Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0