Ms Lyckad

På jobbet har vi Miss Snygg och Mr Nöjd, dock ej Miss Nöjd, vilket vore ofantligt mycket roligare. Jag har en vän från Mullsjö som heter Mr Krig. Jag minns inte längre förnamnet, för vi kallade honom alltid krig. Jag tror det var Mikael. Men kanske döpte han sin son till Fred, Fred Krig. Spännande kombination.

MissLyckad, ja,det känns så ofta när jag går och lägger mig. Jag har förlorat än en gång kampen att uppnå dagens mål. Hela helgens mål var att städa och jag lyckades inte riktigt. Plocka i ordning och lägga saker på sin plats, slänga en del, ja, det hann jag. Men sen gick tiden ifrån mig. Problemet kanske var att städa inte var enda målet för helgen, även om det var det högst prioriterade. Redan i fredags startade kampen, jag gick och shoppade! Jo, kors i taket, det är inte ofta. På listan fanns en stor vit linneduk, gardiner, jacka, ryggsäck som funkar som handbagage på Ryan Air och lite andra smågrejer. Mellan 16 och 20 körde jag hårdhandling och penetrerade alla butiker på stan och Tornby. Jag hade sån tur att hitta en svart jacka med sån där flärp på axeln, så den ser lite militärisk ut på H&M, sista paret ut, ryggsäck som var "Cabinproof" på Stadium - ingen rea tyvärr, så det gick på 600 kr/st, men på Jysk hittade jag riktigt justa gardiner, två par, prisvärda som t om blev uppskattade av ett smakråd, Linneduk var en chansning, men där hittade jag ingen helt vit, så det fick vara. Puh, sen sent hem, men hemma till slut helt slut.

Upp på lördagen och springa 5 km, denna gång på rekordtid, 30 minuter cirka. Ja, inte supersnabbt, men ändå. Man får tänka på att jag lufsade för ett år sedan, när jag satte igång att träna. Nu gick det konstigt lätt att göra situps efteråt. Likaså armsträckningar och armhävningar så jag gjorde några extra. 120, 40 och 60. Sen klippte jag gräsmattan, dushade och åt till slut frukost. Satte igång den första av fyra, fem tvättar, åkte till ICA Maxi och köpte mat. Började sedan städa. Men oj, näsan började rinna, jag nös hela tiden. Puckopeo hade blivit förkyld. Gjorde marängswiss till barnen och X:et som kom på kort visit. Firade på så sätt Nationaldagen och mors dag i efterskott på samma bräde. Nös hela tiden. Tog piller och wiskey. Städade. Däckade så småningom. Vaknade på natten med otäck huvudvärk och värmde en riskudde och la på näsan. Somnade.

Upp på söndagen. Ahh, nyser inte längre, känner mig seg, men rätt ok. Fortsätter städa. Går ut och fixar lite med grusgången och gräver under staketet så stolparna inte står i jorden utan är rena och fria på cementplinten. Känner mig rätt lycklig med spaden i hand, huggande på kirskålsrötter, stenar och jord. Trycker och gräver genom grus och sand, svettas, stånkar och pustar. Skvättar jord omkring mig och är till slut klar. Ser nöjd på mitt verk. Dessa stolpar, detta staket kommer att stå flera år extra tack vare min insats, tänker jag.

Om det inte blir nerkört av något arbetsfordon eller en buss, förstås - igen.

Ljuset ligger så lågt, lägger långa skuggor och släpar utmed marken. Färgerna blir förstärkta. Löven blir grönare, himlen blåare och rödare. Solen lägger sig stilla, där vid horisonten.

Jag går in och äter lite. Min nya frestelse är Estrellas solrosoljefriterade chips och gorgonzolaost. Tillsammans alltså. Det är så gott, så... Otroligt.

Lyckades komma över ett avsnitt av Jessie; "Thin Ice", som jag tittar på. Tom Selleck, alias Magnum P.I. spelar polischef i Paradise, ett litet amerikanskt samhälle. Det är riktigt bra, tycker jag som redan är såld på Magnum.

Filmen tar slut och jag städar litet till, men fastnar i en flyttkartong med en massa minnen. Städningen lyckades jag inte med i helgen, men jag kom i alla fall i säng hyggligt.

Känner mig lite febrig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0