Midsommarslakt

Midsommar - en i raden av helger med höga förväntningar. De svåraste är nyår och midsommar, de motsvarar tyvärr sällan tanken om dem. Julen är ju för den nära släkten, det är som det är. Födelsedagen blir vad man gör den till. Till Påsken finns inga särskilda förväntningar - mer än påskägget och det fyller man så lätt, så lätt med tunga, tunga kalorier. Men midsommar och nyår ska väl passas in med vänner från förr och nu. Det blir väl ofta bra, men... Ja, det hänger på gärsgården många gånger. I år stöp det totalt. Plan A: medhavd grillmat till lägergård med barn och hotande regn. Därefter fika hos någon. Jag tyckte fika lät okej, men stå mellan kalla myggor och osande grill under fallande regn på plaskvåt gräsmatta ute i obygden, nä. Faktiskt inget jag vill göra i kallt blod. Plan A sprack, det var tydligen fler som backade ur. Plan B: fika enbart. Okej, jag bakar rabarberpaj. Avtalad tid står jag med bilen utanför ett hus i ett villakvarter. Väntar. Ringer. Nä, plan B hade tydligen också spruckit. Midsommarslakt. Puckopeo inser att Plan 9 (from outer space) återstår. Jag tar min paj hem och sitter med föräldrar och barn och fikar. Inget party, men typ okej. Plan 6... Nä.

I Mullsjö och firar midsommar. Yes. Så är det. Samtidigt pågår den största årliga händelsen i Mullsjö; som invaderas av horder av Pingstvänner. Jo, det är Nyhemsveckan som dragit igång. Party för alla pingisar från södra halvan av Sverige. Se allt, hör allt, läs allt på hemsidan. Möten pågår i stort sett från 10 på förmiddagen till midnatt. Bibelstudium, bönemöten, väckelsemöten. Möten alla slag. Dock ej cermoniella möten, som i Katolska kyrkan. Nä, fartfyllda möten fulla med live-musik, solister och körsång. Två stora projektorer visar talarna i närbild.  Väldigt proffsigt, faktiskt. Allt filmas av minst tre kameror. DVD:n från mötet finns att köpa vid utgången. Jag gick på ett enda möte i år. Och egentligen var det bara för att lura iväg föräldrarna till "Minns du sången?". Jag vill gärna att de aktiveras och upplever något. Själv fick jag leka med barnen utanför lokalen på lekplatsen. Jag kunde höra allt som hände innanför, eftersom det på området finns högtalare som återutsänder allt därinne. Hela grejen är totalt otrolig. Jag skulle väldigt gärna guida dig runt, så du fick se, om du inte varit där. Ett religiöst läger för vuxna, tonåringar och små i megaformat.

Men en midsommar är väl ingen midsommar utan aktivitet runt stången. Första omgången åsåg jag på Nyhemsveckan. Jo, tro det eller ej, denna gamla rit med misstänkt hednisk fruktbarhetskult som ursprung, är accepterad bland pingstvänner - även officiellt. Inte som fruktbarhetsrit, förståss, men som skojig svensk tradition. Den andra begivenheten skulle utspela sig på midsommardagen. Dans runt stången vid Mullsjö hotell, med Göteborgs gammeldansförening i spetsen. Vi kom dit i bilen och tittade ut genom fönstren. Spelemännen stog under ett partytält, tätt ihopa och spelade, tycktes det. Vi hörde inget. Det var öde kring stången och fältet runtomkring den tomt på folk. Himlen hade öppnat sig och regnet formligen öste ner. Det var som att stå under duschen, fullt pådrag, massageinställning. Här blev det ingen dans, möjligen gyttjebrottning. Ännu en midsommarslakt, således.

När vi lämnade Mullsjö i söndagskväll, hade liksom luften ändrat sig. Det fuktiga, råa hade bytts ut mot värme och blomdofter. Nu kommer sommaren, sa jag till föräldrarna och åkte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0