Bollhav i Mullsjö och polska kolor

Nu är jag hos mina föräldrar i Mullsjö. Till slut. Jag har upplevt ytterligare en fullspäckad dag, där jag knappt hann äta middag och missade bussen två gånger, spelade innebandy halva tiden, packade det jag skulle packat igår och for iväg grymt försenad i lite för hög fart på motorvägen. Tyvärr upplevde jag också viss fartblindhet kombinerad med trötthet, då jag på nya Hjo-vägen, från göteborsvägen, körde om en långtradare. Plattan i botten, dåsig, konstaterade jag att det var mötande bilar längre fram i min fil, omkörningsfilen... eller vänta nu, på den TVÅ-filiga vägen? Nä, jag kör inte längre fyrfilig motorväg, det finns bara en fil i min körriktning. Oj, lätt panik. Jag kommer krocka fett om jag inte byter tillbaka till högerfilen. Byter fil. Oj, igen, hade jag kommit om långtradaren. Jo, det hade jag. Tur det.

Aj, aj, aj, det hade kunnat gå mer illa än man vill tänka.

Landade lyckligt i Mullsjö. Jag får se om jag går iväg till ICA imorgon. Deras bollhav, som barnen har lekt i, är till salu på Blocket. Det såg mr Moneypenny och ville att jag skulle försöka pruta. Det kanske går in i bilen? skämtade han Ja, kanske hälften av bollarna i alla fall, sa jag. Kul grej annars, för lilla Blixten.

Nu finns det ju klättervägg på McDonalds, istället för bollhav. Det blev väl rätt äckligt bland bollarna med gamla ostburgare, pommes och ketcup. Klättervägg kanske vore något för Blixten, istället. Eller för egen del? Ms Austen skulle kunna ha stor glädje av en klättervägg, eftersom det är så högt i tak. Sen är ju Ms Austen inte så lång heller, så det blir ju mer att klättra.

I Mullsjö är den stora höjdpunkten godisfabriken (förutom ICAs bollhav). Det är faktist en riktig godisfabrik "Ryfors konfektyr", med fabriksförsäljning. Men de har vanligt godis med, till riktigt bra priser. Största "egna" produkten är väl kolorna. Dels egentillverkade, men jag tänker mest på de som har ett brunt eller beigt papper omkring sig med loggan och företagsnamnet. Men den kolan, eller krowkan, kommer från Polen, efter vad jag förstår. Där finns den typen av kola precis över allt, säger den världsvane polenresenären...  Lite kul är det att fabriken ligger riktigt nära barndomshemmet, en lagom fettförbrännande powerwalk härifrån. Vilket väl behövs i samband med besöket.

Nu kanske det är bäst att försöka få lite sömn, när jag får och inte kör bil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0