Semlor och bokrea

Medan jag äntligen ser färdigt King Kong, den långa, långa filmen av Peter Jackson, bloggar jag lite med min lilla dator. B-jörn tyckte jag skulle kalla bärbara Barbara för mitt Ex, och om den krånglade skulle jag hota med format c: . Ganska kul, men grymt förvirrande. Jag testar...

Här ligger jag och myser med mitt Ex.

Nä, det var väl just det jag helst av allt vill glömma, mitt Ex, alltså. Samtidigt..., vill och vill. Många trevliga stunder skulle ju raderas då med, särskilt de där mysstunderna. Dålig idé, B-jörn! Fullt så långsökt var det inte att kalla något för Ex, B-jörns frus häst kallas Ex, eller var det Exet, eftersom den eg. heter Excellent, vilket är lite långt.. (Fick jag det rätt, nu?)

Dags för några seriösa rader igen.

Eftersom det ska vara semmeltisdag på tisdag, så ska jag ge mitt bästa semmelrecept. Dessa bullar svullnar upp till ljusbruna, kramgoa bakverk i ugnen. Hrm... Just själva uppsvällandet är ju viktigt, så därför är rätt recept viktigt. Just detta har den viktiga egenskapen att den har ett extra jäsmedel, förutom jäst, nämligen hjorhonssalt. Men det går lika bra med alternativa förfluffande medel, som bakpulver och bikarbonat (om kesella används)

Titta på http://www.recepten.se/recept/semlor.html och http://www.recepten.se/recept/lussekatter.html

Kör på lussekattsreceptet, för kesella är bra i degen. Men se till att blanda i extra jäsmedel som i semmelreceptet. En fördel är att använda vetemjöl special, istället för vanligt vetemjöl. Låt bullarna jäsa någorlunda varmt. Och, som vanligt, så lite mjöl som möjligt.

Och eftersom det är bokrea snart vill jag ge några tips.

Barnböcker, här är chansen att köpa på sig några givna hits, att dela ut vid kommande födelsedagar eller namnsdagar istället för att köpa till fullpris. Barbapappa, allt med Jan Lööf (tecknaren), Petter och hans 4 getter, Nicke Nyfiken, Richard Scarry (tecknaren är ganska bra...) Gittan-böckerna av Pija Lindenbaum, Mulle Meck. Mamma Mu är en stor favorit. Till små barn är Molly-böckerna och Max-böckerna bäst.

Det jag själv kan tänka mig köpa är:
Prismas stora trädgårdsbok
15 kvadrat (olika lösningar på den gamla friggeboden, som svullnat upp, något. Mycket gäst?)
Utomhusprojekt för hus och tomt - en given bok
Värt att se i Sverige, har jag redan, en bra bok för den som är nyfiken på Sverige.
1000 places to see before you die, har jag också. Bra!
Skumtimmen av Theorin - har jag läst, mycket bra.
Fienden inom oss av Guillou, också läst, behållningen finns på flera plan, särskilt det politiska, men också för den som liksom jag läst det mesta av Guillou och vill veta hur det går för alla ur hans persongalleri.
Jan Ajvide - jag skulle kunna tänka mig köpa hans Pappersväggar för jag gillade verkligen "Låt den rätte komma in."
Damernas detektivbyrå är fantastisk läsning.
Eragon - som ju är en ungdomsbok, fantasy, gillar jag mycket, likaså Spiderwick, men jag ser den inte på bokrean.
Bonniers stora bok om Whisky, kanske måste läsas, eller hur B-jörn?

Det var seriöst! Knappt läsvärt, men där var det. Bokrean är en av årets höjdpunkter, tycker jag. Men jag är mer och mer restrektiv med inköpen. De ska ju läsas och de ska få plats i någon hylla!

Hylla den som hyllas bör, kanske IKEA skulle storsatsa på Billy i dessa bokreatider.

Kommentarer
Postat av: B-jörns fru

X:et är helt rätt att hon kallas men däremot heter hästen Exclusive. Visserligen är hon vacker men exclusive vet jag inte om jag tycker att hon är...



Den stora trädgårdsboken tänkte jag också inhandla, så jag hoppas att den inte hinner att ta slut. Sedan tänker jag förse mig med lite mer skönlitterära böcker av favoritförfattarna bla "vägen till stjärnorna" av Barbara Bickmore (lite tantsnuskvarning på den). Tack för tipsen om barnböckerna, den avdelningen får det nog bli en kasse från också...

2009-02-22 @ 13:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0