Fasta - att träna viljan

Jag har i olika omgångar tränat min uthållighet och viljestyrka genom att fasta. På ganska små saker. Annars hade jag nog inte någon chans. Det kan vara att dricka max två koppar kaffe per dag. (Småsak - eller hur?)

 - Men varför gör du det? frågade Löparlina. Hon brukar springa 5 mil i veckan, minst.
 - Varför springer du? kunde jag kontrat. Men jag var väl trött i huvudet av att dricka så lite kaffe, så jag försökte väl dra en halvmessyr till förklaring.

Behöver man träna sin viljestyrka, kan man fråga sig. Jag tror det, men jag har faktiskt inget bra konkret argument för det. Det som jag kan peka på är att fasta är viktigt i alla stora religioner. Alla stora religiösa personligheter har fastat, vad jag vet. Det indikerar att det borde vara bra. Men det kan ju också betyda att man kommer att bli en religiös fanatiker på sikt. Det vore ju synd. Eller inte "synd", kanske. Rentav mindre "synd". Lite inskränkt kanske.

De där stora personligheterna som Jesus, avstod från mat under flera veckor. Det är väl därför som många tror att fasta handlar om mat. Men det kan handla om att avstå från vad som helst som man tycker om, eller har lätt att överdriva i sin vardag. Och det är kanske det som är poängen. Att återta kontrollen över sitt liv, genom att avstå från det som håller på att ta över, eller få för stor betydelse i livet.

En annan poäng med fasta är, som muslimerna ofta påpekar, att lära sig medlidande med de fattiga.

Tyvärr är puckopeo ingen kung på fasta, så det blir att avstå från kaffe eller andra småsaker. Just nu avstår jag från att missbruka datorn, så jag inte blir sittande för länge.

Kanske bäst att avsluta nu, då! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0