Kallt, varmt och röken

Det är kallt i huset. Mest för att det är ruggigt kallt ute, men också förmodligen för att jag snålkör värmesystemet. Det går inte att bränna så mycket el, tycker jag. Det blir lite för mycket på räkningen, tyvärr. Frånluftsvärmepumpen orkar verkligen inte med att kompensera 12 minusgrader, så elpatronen skjuter till resten. Men fullt ut får den inte gå.

Vi hade en ovanligt bra avslutning. Vi fick se ett fantastiskt nummer med Malena Ernman och Carina af Ugglas, i After Dark tappning. Bilbo spelade gitarr och sjöng, igen, och vi hade besök av de svenska hollywoodfruarna, där jag egentligen bara känner igen Anna Anka, spelad av en annan anna. Men det var många andra minnesvärda inslag. Dock ej lärardans. Kanske nästa år. Ellen föreslog att vi skulle tänka på studentavslutningen, men den typen av dans kanske inte passar sig i kyrkan. Kanske.

Ellen är rökare. Vi fick en julklapp i form av rökt lax. Det blir nog gott att äta till julbordet. Ellen sa att hon hoppades den var varmrökt, istället för kallrökt, för det är godare. Hmm, jag sa att jag aldrig tänkt i de banorna när jag ätit rökt. Aldrig! Men det är klart, sa jag, du är ju expert på rökning. Åtminstone cigaretten.

Glass, när det gäller den biten är jag mer av en kännare. Typ. Jag föredrar absolut  äkta gräddglass, som smakar mer och godare än annan.

Jag bråkade med NCC och kommunens tjänstemän i fredags. Plötsligt, i torsdags, rev en grävskopa upp min häck och mitt staket mot stora vägen. Enligt avtal, iofs. Men ändå, nu? Så det var väl okej, trots allt. De ska bygga ett plank mot den nya gång och cykelvägen - och en busshållplats utanför hustomten. Men planket ska byggas på min marknivå, som ligger en halvmeter under GC-vägen. Nedanför en ganska brant slänt, alltså. Som förmodligen kommer fyllas av tomburkar, glasspapper, löv, fulla ungdomar och trasiga cyklar. Inte så smart, tycker jag. Lätt att vingla ner i diket och slå sig mot planket, kan tycka. Tyvärr är kommunens tjänstemän och vägverket väldigt svåra att påverka. Jag pratade med grävarlaget, med NCC-chefen på plats och ringde kommunen som ringde vidare till andra chefer och så småningom (efter ytterligare ringande från min sida) fick jag beskedet att om jag betalade 10 000 kr ur egen ficka kunde problemet eventuellt lösas. Okej, sa desperat puckopeo. Under julshowen fick jag nytt bud, att högsta chefen inte hade nåtts, men att en annan lösning skulle eventuellt gå att ordna. Om jag fortsatte att ringa kommunens tjänstemän och puffa, puffa och puffa för min idé. Det tokiga i hela föreställningen är ju att det är mitt plank som de bygger, på min mark. Inflytande är däremot klart begränsat. Första gången jag nämnde mina invändningar var för drygt ett halvår sedan. Ahhhrgghh!

Nu tittar jag på Stardust. Riktigt härlig fantasyfilm.

Jo, förresten, jag fikade idag, bättre än väntat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0