Avstängd från Internet

Kan knappt tro det själv, men i torsdags kopplades jag ur från Internet. Min ADSL-anslutning stängdes ner av Utsikt som är nätleverantören, dvs de som står för kablar, kopplingar och hårdvara. Men inget fick jag veta. I fredags började jag luska i vad det kunde bero på att Internet inte fungerade. Det är alldeles för vanligt att det inte fungerar, så jag tänkte vänta ut det som jag brukar. Det går några dagar, sen kickar det igång, av slumpen. Men eftersom adsl-lampan inte lös på modemet, verkade det vara mer allvarligt än vanligt. Så jag luskade. Ringde min mjuka leverantör, Alltele. Fick lite vaga svar, bytte till ett nyinköpt ADSL-modem. Men lampan lös ju inte här heller. I lördags förmiddag fick jag det tydliga beskedet att jag helt enkelt var avstängd. De trodde jag kopplat min router baklänges och hävdade att jag fick hela Internet i mitt område att tappa kapacitet. Men till 100% säkerhet kan jag säga att jag inget kopplat fel. Däremot kan ju routern vara trasig eller konstig. Så visst, jag kan ju vara omedvetet skyldig till något. Men högst tveksamt, eftersom Internet strulat oavsett utrustning här.

Jag ringde Utsikt, men de servade inte privatkunder på helgerna. Men de lovade att försöka i alla fall. Jag ringde många gånger och vid pass tre glas hade de släppt spärren. Internet gick igång. Under tiden hade jag gått runt och intervjuat grannarna. De två som var hemma, hade alla problem. Min närmaste granne var rentav förtvivlad över den dåliga uppkopplingen med ADSL, så han hade mobilt bredband, dessutom, bara för att vara säker på fungerande Internet.

Under tiden jag var avstängd fungerade för övrigt inte hans ADSL-internet heller. Så att jag skulle vara boven är därmed uteslutet. Åtminstone inte den enda, i så fall, om man ska vara helt logisk.

Får man stänga av folk på det här viset? Det känns ju helt barockt.

Just nu fungerar inte heller den trådlösa delen i routern, så jag sitter i mitt lätt kyliga kök och skriver. Brr... Inte så skönt som i sängen.

Vi rodde iland en miljödag, en studiedag för hela skolan, i fredags, miljögruppen. Det blev väl rätt bra, tror jag. Ingen uppenbar flopp i alla fall. Jag hoppas på att vi ska bli ledande även inom den biten! Fast en och annan skola lär bli otroligt svårslagen; jag tänker specifikt på Sötåsen. Men lokalt kan man ju bli ett gott exempel. Där är väl konkurrensen mindre.

Nästa vecka blir full av aktiviteter. Luciafirande fyller ut de små andningshål som annars brukar finnas - med den äran, säkert. Det blir nog fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0