Sweet Jesus

Det var lite kalas under eftermiddagen/kvällen hos John Silver. Vi diskuterade bland annat Ipred-lagen, med anledning av ThePirateBay rättegången och ja, John Silver, piraten, själv. Optimus, var där och är en av John Silvers närmaste vänner - han tycker domen är helt korrekt, ett års fängelse vardera och 30 miljoner i skadestånd. Det förvånar mig lite, att han tycker det, med tanke på sin vän. Men Optimus är kanske lite fyrkantig, när jag tänker på det, fast vänligheten själv. Kristen, förstås.

Ipren-lagen - den ger mig hvudvärk! Jag gillar inte att myndigheterna får större möjligheter att efterforska folks aktiviteter på Internet. Det blir lite för mycket intrång på den personliga integriteten. Storebror kikar över axeln jämt, varje sida du besöker, varje text du läser, varje bild eller film du tittar på. Varje fil du laddar ner. Allt kan lagras och lämnas över för granskning och analys. Nä, det är bara för mycket. Tänk om det var likadant med mobiltelefonerna, att någon kunde se var du var hela tiden, se vart du går och vart du åker genom att notera vilka basstationer din telefon använder. Alla nummer du ringer och SMS:ar noteras. Men, just det, så är det redan! Tänk om alla kunde höra vad du säger och läsa vad du skriver i dina sms... Jo, så är det också redan. Dina mobilsamtal fångas upp av satelliter i rymden av USA och säkert andra nationer och säkerhetstjänster. Det finns ett särskilt namn för det.... Hmmm, minnet sviker mig så här i natten. Mersh, Hisch... Vad var det?

Så jag tycker att det kan räcka med kontroll. Men det tycker inte alla, tydligen. Jag älskar ju Monty Python, Father Ted, Bröderna Marx, Jack Black - och jag tycker att det finns något gemensamt med dem. De är anarkistiska, de slåss ofta (illa) mot den rigida, konservativa och förtryckande överheten. Jack Black säger någonting bra i School of Rock, att bra rockmusik är bra för att den irriterar bossen. Ja, även här svek mig minnet, lite. Dumma imdb.com - där fanns ingen hjälp att få. Inte ens från memorably quotes. Det mest minnesvärda, annars. Liksom lite det filmen går ut på, att rocken kan ge fingret åt bossen och självförtroende i kampen mot bossen.

Ibland undrar jag om hur långt folk är villiga att gå egentligen, för att få vara med i flocken. Rättning i ledet. Vi fogar oss, böjer oss, låter bossen köra över. Vi anger varandra, snälla bossen, låt mig vara din vän, han där borta är dum. Se vilken looser, bossen!!. Se, han är slarvig, förvirrad. Ja, men vi är så duktiga, bossen. Ja, det är vi. Mysa med bossen. Kan jag få mobba någon, bossen, för att göra dig ännu mer glad? Ja, låt oss hitta fler hackkycklingar att göra köttfärs av, så vi verkar bättre än alla andra. Då gillar överbossen oss. Se vad vi rättar oss i ledet, bossen.

Suck. Mer Monty Python till folket."Who throw that stone?" 

I alla fall så har John Silver egen firma, och kan köpa godis i storpack. Med tanke på alla barn - och vuxna - så är ju det en fördel vid kalas. Bland annat har han kommit över de där flygande tefaten av något slags tunt, tort, kexmaterial som är fyllda med något syrligt. Vi kom att tänka på hur lika oblater det var, det där kexmaterialet, i alla fall. Kanske vore något att piffa upp nattvarden med. En och annan skulle nog bli förvånad av smaken och yppa något i stil med: "Söte Jesus".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0