Lov - slut

Till slut - lovet är till ända. Vilket lov! Vilket väder! Inget som den vane vedersägande kverulanten kan klaga över. Ej heller jag. Jag har kunnat blottat överkroppen inför solen och låtit den få en lätt bränning två gånger, i alla fall. Fyra gånger har jag kunnat springa fem kilometer. Något som varit lite jobbigt är närvaron av ett totalt överflöd av godis överallt. Tyvärr väldigt lite mörk choklad och väldigt många gröna sockerägg. Onyttigt godis. En tuff miljö för en person som försöker inkorporera nya nyttiga seder. Nyttig mat, smal mat, är ju själva de kokta äggen. Som enligt uppgift ska förbruka mer energi att förbränna än den energi de ger. Kokta, alltså. (Vänta nu, är det inte samma med tjejer? De förbrukar mer än de ger tillbaka. De kokta, alltså.)

Är vintern helt slut? Jag hälsade på mina föräldrar, som brukligt är vid stora helger. Mullsjö igen, alltså. Det snösäkra vinterparadiset, som en reklamkampanj löd för ett tag sedan. Jo, det var snösäkert, även nu, i alla fall is. I skogen såg jag att liten sjö fortfarande i huvudsak var täckt av is. Det var en av fiskdammarna, en relikt av en gammal utdöd fiskodlingsindustri. Numera ingår dalen med gamla fiskdammar i ett reningssystem som genomströmmas av det renade vattnet från vattenreningsverket. Vattnet får alltså en extra biologisk behandling innan det rinner ut i Stråken. En otroligt bra och fiffig idé.


Jo, chokladen är slut. Ahhrg, abstinens, den dödar inte gröna sockerägg. Men det finns bot. Jag såg i reklamen att Lidl hade massor med choklad till bra priser. Halva standardpriset, om än udda märken. Mmm mums. Det blir en mörk afterwork-utflykt och återigen en tung påse godis. Men, jag drar mig lite för att kalla choklad godis. Visst är det liksom en annan klass av föda, än godis. Det kan vara godis, om det är ett chokladägg fylld med en brun massa som innehåller massor socker och fett, men bara lite, lite choklad. Men den delikata, högkvalitativa produkt innehållande minst 70% choklad, kan väl inte bara falla under kategorin godis. Det låter förklenande, förenklat. Hmm... Ja, ja, jag känner att jag börjar idealisera drogen.

Ett utrop från det ljuva 60-talet är "Sex, drugs and rock'n roll". Jag skulle kunna drogprecisera det, eller puckofiera det helt enkelt till 2000-talet, Östergötland, Linköping: "Sex, chokolate and coffe". Men där återstår ännu en bit att få till. Ett svart hål i puckopeos tillvaro. Favoritfärgen tycks vara svart i alla fall.

The änd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0